Pages

Thursday 2 July 2015

Tips olskool rekod jualan harian

Merekod jualan harian adalah antara aktiviti yang paling bercinta KakSeri nak buat. Nak tulis dan rekod satu satu dalam buku, aduuhh bercinta.

Namun merekod jualan secara harian adalah aktiviti penting dalam bisnes.

Inilah delima KakSeri, orang makan gaji (bekerja) yang buat bisnes kecil-kecilan.

Di pejabat, kerja KakSeri banyak menggunakan Personal Computer (PC) atau Laptop. Jadi jari jemari ni lebih lancar menaip dari mencatit.

Awal-awal dulu, KakSeri terfikir, bagaimana KakSeri nak wujudkan satu sistem mudah dan cepat supaya ia tidak menggunakan masa yang banyak pada waktu kerja. Ofkoslah, pelanggan juga membeli pada siang hari kan? 

Jadinya, KakSeri sediakan satu worksheet Excel yang KakSeri reka bersesuaian dengan maklumat yang KakSeri mahukan hasil dari rekod jualan harian.

Semasa me'reka' format ini, KakSeri juga pastikan data-data lanjutan yang diperlukan seperti berikut :

  • senarai item jualan juga harga jualan dan harga kos
  • kuantiti jualan dan pendapatan  dari jualan setiap hari
  • keuntungan akumulatif setiap item
  • item paling banyak jualan dalam sebulan
  • jumlah jualan keseluruhan sebulan
  • jumlah keuntungan kasar sebulan


Inilah contoh lakaran format excel. Figura yang ditunjukkan adalah direka untuk sampel catatan blog ini.



Apa yang KakSeri perlu lakukan setiap hari adalah hanya mengisi jumlah item yang dijual mengikut item dan tarikh jualan.

Semua pengiraan dilakukan oleh sistem mengikut formula yang KakSeri set kan. Dari format ini KakSeri akan nampak :

  • jumlah pendapatan jualan setiap hari. Rujuk row di atas tarikh. Maklumat ini KakSeri akan masukkan ke dalam worksheet "CASH FLOW" harian pula.
  • keseluruhan jumlah jualan setiap item setiap hari. Rujuk kolum tarikh.
  • jumlah keseluruhan kuantiti jualan bagi setiap item pada hujung bulan. Rujuk kolum "Total".

Untuk membuat ringkasan jualan harian/bulanan, KakSeri masukkan satu jadual pivot. Pivot akan meringkaskan maklumat jualan mengikut kategori item.



Dari pivot ini juga KakSeri akan dapat lihat
  • keuntungan akumulatif setiap item
  • item paling banyak menyumbang dalam sebulan
  • jumlah jualan keseluruhan sebulan
  • jumlah keuntungan kasar sebulan

Mudah kan?

Ini cara KakSeri. Cara paling cool dan tersangat olskool. :)

p/s : 
Ada yang berminat untuk mendapatkan contoh softcopy format ini?
Boleh saja. Tinggalkan email diruangan komen.



49 comments:

  1. Salam..soft copy format ni ada available lagi ke?
    Boleh share dengan saya?

    ailing08@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  2. assalam..kak seri..saya berminat
    jayneyong83@gmail.com

    ReplyDelete
  3. SALAM KAK SERI..KLU TAK KEBERATAN BOLEH SHared tak dgn saya sweetsueelan86@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak seri.nk soft copy 😊.tq detective_yaya@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak seri.nk soft copy 😊.tq detective_yaya@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. Salam...
    Masih ada lg ke softcopy..sy berminat..
    enaida_89@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  7. Salam...
    Masih ada lg ke softcopy..sy berminat..
    enaida_89@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  8. Salam. Saya pun nak softcopy. Boleh tlg emailkan kepada:

    radziahibrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Salam..saya berminat..boleh share tak dengan saya..ni emel sy: khusnunabilah@gmail.com

    ReplyDelete
  10. salam, kak seri kita nak :)

    nisahamin@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  11. salam kak seri.. boleh emailkan kt akudiacollection@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Salam. Kak seri. Saya berminat.
    tomatoyon@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Assalam kak seri minta bantuan ajar cara kak seri sy dlm dilema mengurusan perniaagan kedai runcit ..sekarang tangah kacau bilau..harap sangat kak seri dapat membantu...terima kasih..
    Badariahkhomeini06@gmail.com

    ReplyDelete
  14. nak jugak... nurliyanafifi_91@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. saya nak juga kak..email saya 12686@yahoo.com.Tq kak ;)

    ReplyDelete
  16. as salam..sy berminat..mohon share ke emel aiyra84@gmail.com

    ReplyDelete
  17. assalam kak seri.. saya berminat sangat, kalau kak seri dapat share, sangat2 membantu utk peniaga newbie mcm saya. azmansyahbs@gmail.com

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum kak rai..sayapn berminat. mohon share ke emel kjasnehallim@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Kak Sri, saya berminat. Mohon share ke email saya boleh? lysaziz@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum... sy berminat mohon share ke email saya boleh? sitikhairunnisa66@yahoo.com.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum... sy berminat mohon share ke email saya boleh? sitifatima_89@yahoo.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  22. salam. boleh share softcopy, thanks. shopatpixie@yahoo.com

    ReplyDelete
  23. Salam kak seri.. blh share softcopy? Tq sis yg baik hati..semoga sis dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  24. Salam, kak seri. Saya pun berminat dengan sistem ni. Boleh share dengan saya juga?
    Emelkan ke aqilajohan181@gmail.com

    ReplyDelete

  25. Salam, kak seri. Saya pun berminat dengan sistem ni. Boleh share dengan saya juga?
    Emelkan ke radiobuyok15@gmail.com

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum. boleh share dgn sya jugak ? ni emel sy .

    snzawanah.t@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum kak seri. Saya pun berminat dengan sistem ni. Boleh share dan Terima Kasih

    mazeelang@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum wbt.Saya pun berminat dengan sistem ni. Boleh share dan Terima Kasih

    elybkk@gmail.com

    ReplyDelete
  29. Salam. Boleh share softcopy ? Ni emel, kimshee8@gmail.com . Terima kasih

    ReplyDelete
  30. Assalammualaikum...boleh saya dptkan softcopy? TQVM
    shaifulnzm81@gmail.com

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum. Boleh saya dapatkn soft copy?tqvm

    ReplyDelete
  32. Assalammualaikum... Boleh dptkan soft copy ni lg x? Tq...
    adilahnuruddin@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Assalam..Saya berminat nak dapatkan softcopy. erin.ariff88@gmail.com. TQ

    ReplyDelete
  34. Salam boleh sy dapatkan soft copy ini? domi2dell@gmail.com

    ReplyDelete
  35. AsSalam, bole saya dapatkan softcopy nya? sulizaamir@gmail.com. Tq.

    ReplyDelete
  36. Assalammualaikum... Boleh dptkan soft copy ni lg x? Tq...
    nurulmasayu89@gmail.com

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum kak seri
    Boleh seri dptkan soft copy. Email seri fiza_13658@yahoo.com

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum.. Blh dptkan soft copy... rahim28848@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum kak seri.
    Boleh saya dptkan soft copy.
    Terima kasih.
    datinlv@gmail.com

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum kak seri. saya berminat nak softcopy tu. terima kasih.

    ninasalini02@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum kak seri, saya berminat dan nk dapatkan soft copy akak.

    aqilmahmusin@gmail.com

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum kak seri. saya berminat nak softcopy tu. terima kasih.

    missaness92.gmail.com

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum kak seri..saya berminat nak dapatkan soft copy akk..terima kasih

    nurulmohamedali82@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum boleh dapatkan soft copy ni tak ? ☺️☺️

    yazeeda.ida@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Boleh share lg x kak?

    raihanfirdauz85@gmail.com

    Tq.

    ReplyDelete
  46. boleh saya dapatkan soft copy?

    fatinsyaira48@gmail.com

    ReplyDelete